28. studenog 2024. - 28. veljače 2025.
kustosica: Valentina Radoš, muzejska savjetnica MLU
Vizualni identitet: Igor Kuduz - KB5
- Muzej likovnih umjetnosti
Privremeni izlagački prostor Kapucinska 36, Osijek - Gradske galerije Osijek, Galerija Waldinger
Fakultetska 7, Osijek - Kulturni centar, Galerija Kat
Kneza Trpimira 2/a Osijek, Osijek - Rektorat Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera
Trga Svetog Trojstva 3, Osijek - Studentski centar Osijek (glavni ulaz)
Istarska ulica 5, Osijek
Slavonski biennale je skupna, žirirana izložba na kojoj se predstavlja suvremena vizualna umjetnost po izboru Ocjenjivačkog suda u sastavu: Janka Vukmir, predsjednica, Ana Knifer, Matej Knežević, Dalibor Prančević Valentina Radoš, kustosica izložbe naslovljena INSTITUT NEVIDLJIVOG – prostori percepcije. Za 29. izdanje slavonskog biennalea, Ocjenjivački sud odabrao je radove 46 autora i autorica te umjetničkih suradnja koji će na ovogodišnjoj izložbi, iz ukupno 228 rada pristiglih na natječaj iz više od 30 država svijeta, izlagati. Prema pravilima izložbe, Ocjenjivački sud tradicionalno dodjeljuje i nagrade Slavonskog biennalea, za koje konkuriraju svi radovi izabrani za izlaganje. Dodjeljuju se — glavna nagrada ili Grand Prix, tri jednako vrijedne nagrade Ex Aequo i Priznanja. Uz tradicionalne nagrade biennalea dodjeljuje se također Nagrada Vlastimir Kusik - samostalna izložba u produkciji MLU. O dodjeli nagrada Ocjenjivački sud odlučit će nakon postava radova u izložbenom prostoru, odnosno na dan otvorenja Biennalea.
Naslovom izložbe želimo propitati i predstaviti umjetnost kao životno i sudbinsko opredjeljenje, kojem se pristupa beskompromisno, i vrlo često bez razumijevanja okoline. Unutar naslova povezujemo također dvije činjenice koje su značajno utjecale na koncepcijski pravac 29. inačice ove manifestacije: u 2024. obilježava se 100 godina od rođenja Julija Knifera upravo u Osijeku te 70 godina od osnutka Galerije (danas Muzeja) likovnih umjetnosti. Obje obljetnice čine okosnicu izložbenog koncepta: život i rad Julija Knifera kao primjer beskompromisnoga i dalekovidnoga umjetničkog ustrajanja, dok je naglasak na muzejski jubilej prilika da se komentira uloga baštinskih i izlagačkih ustanova te njihov perpetuirajući učinak na (ne)shvaćanje (suvremene) umjetnosti. Kao kustosi postavljamo si pitanje kako postaviti izložbu čija je tema nevidljivo, i najčešće neshvaćeno, umjetničko htijenje, u Muzeju koji kao bastion kulture u svojoj jubilarnoj godini i sam postaje nevidljiv, tj. zatvoren zbog rekonstrukcije fizičkoga izložbenog prostora? U izložbi Institut nevidljivog – prostori percepcije postavljamo također pitanje umjetnicima o istinskoj prirodi njihova rada – kako činiti vidljivim ono što je nevidljivo, neopipljivo, nedodirljivo… Odgovorima koje nam umjetnici ponude želimo potvrditi ideju umjetničke autonomije često nevidljivih obrisa, ali zato vječnog trajanja, o umjetnosti kao društvenoj i osobnoj potrebi koja nam je povjerena na čuvanje, vrednovanje i na tumačenje.
Valentina Radoš
U naravi je umjetničkog djela da sugerira razlikovnost od stvarnosti. Likovno djelo može od vidljive stvarnosti napraviti nematerijalnu, imaginativnu sliku ili može, kao što u svojim Dnevnicima piše Julije Knifer, krenuti i obrnutim putem: Taj posao kojeg radim apsurdan je po svemu. I baš iz tog razloga moram taj apsurd pretvoriti u izvjesnu realnost. [1. 1. 1985., 21:20] On, dakle, realizacijom svojih djela materijalizira apsurd. I gdje onda tražimo nevidljivost? Tražimo ju u radu, u percepciji, u procesu, u onom prostoru koji je liminalan, graničan, koji je intersticij između stvarnosti i (ne)objekta, u prostoru transformacije, u prostoru inicijacije, u prostoru slobode. U procijepu, u kojem možda ima najmanje mjesta, ali najviše značenja. Slično je i s medijem izložbe i simbolikom institucije muzeja. Činjenica da je nekom dana mogućnost da napravi izložbu važnija je od onog što će biti pokazano., piše Goran Trbuljak 1973. godine, upozoravajući na postupak afirmacije umjetničkog djela a da njegova vidljivost, ili pojavnost, pri tome ne igra ulogu, čineći od te konstatacije vlastito djelo. U oba je slučaja nevidljivost zapravo usmjeravanje na suptilnost uviđanja, na opažanje, na razmišljanje i djelovanje. Tankoćutnost poetike gotovo da je jedina koja se može suprotstaviti brutalnosti stvarnosti. U Slavoniji, koja doslovno blijedi u svojoj fizičkoj pojavnosti, i Osijeku, koji je povećanim koracima krenuo u razvoj, upravo bi u onome što se još i ne vidi sasvim jasno kao disbalans u svakodnevici trebalo tražiti uzajamnu solidarnost političnosti i poetičnosti; a umjetnici su na tom području često najbolji istraživači.
Janka Vukmir
Marija Ančić
Pinball / Fliper, 2024.
GIF/loop animacija, kombinirana tehnika ručne i digitalne animacije / GIF/loop animation, traditional and digital
Dino Bićanić
Manjine, 2024. / Minorities, 2024
glina / clay
8 x 10 cm, 3 cm, 2 cm
EX AEQUO
Pasko Burđelez
Bez imena, 2024. / Untitled, 2024
performans / performance
Eric del Castillo
House of The Psychic Youth, 2023 / Kuća vidovite mladeži, 2023.
digital print on aluminum composite panel, appropriated from the Internet with some intervention by artist / digitalni ispis na aluminijskom kompozitnom panelu, materijali preuzeti s interneta uz intervenciju umjetnika
20 x 60 - 24 cm
Tanja Dabo
Jama 2024., 2024. / The Pit 2024, 2024
grafička mapa, litografija / graphic portfolio, litography
26 x 28 × 21 cm
naklada: 20 primjeraka / edition: 20 copies
Tin Dožić
Dromomania, 2022.
multimedijalna instalacija / multimedia installation
dimenzije promjenjive / dimensions variable
Igor Eškinja
Slikoprostor, 2023. / Picture Space, 2023
arhivski print kaširan na d-bondu i pleksiglasu / archival print mounted on d-bond and plexiglass
diptih, 80 x 60 cm / diptych, 80 x 60 cm
Tina Gverović i Ben Cain
Slow Jacket, 2024.
multimedijalna instalacija; video, 5'00'' / multimedia installation; video, 5'00''
EX AEQUO
Ivan Gundić
Korištenje redovnog godišnjeg odmora, 2024. / Taking Annual Leave, 2024.
performans / performance
Hrvoje Hiršl
Izuzetna točka, 2022. / Exceptional Point, 2022
svjetlosna instalacija (kvantna optika; transduktor, generator signala, pojačalo) / light installation (quantum optics; transducer, signal generator, amplifier)
dimenzije promjenjive / dimensions variable
Ana Hušman
Radije bih bila kamen, 2024. / I Would Rather Be a Stone, 2024
video, 23'52'' (stereo, boja, digitalna i 16 mm filmska kamera) / video, 23'52'' (stereo, color, digital and 16mm film camera)
Nikica Jurković
Ovo je patka (oglas), 2023. – u procesu / This is the Duck (Ad), 2023 – ongoing
papir, fotokopija / paper, photocopy
21 x 29,7 cm
Anas Kahal
Flags, 2023 / Zastave, 2023.
video, 25'00'' (single-channel video, found-footage, color, sound) / video, 25'00'' (jednokanalni video, pronađene snimke, boja, zvuk)
Mihael Klanjčić
Situacija, 2024. / Situation, 2024
okvir lampe, žarulja, žica / lamp frame, light bulb, wire
dimenzije promjenjive / dimensions variable
Beáta Kolbašovská
Agape / Temporary Echoes, 2024 / Agape / Privremene jeke, 2024.
CGI animation with sound, 4'30'' / računalno generirana animacija sa zvukom, 4'30''
PRIZNANJE
Božena Končić Badurina
Cvijeće za Mariju Vinski, 2024. / Flowers for Marija Vinski, 2024
knjiga umjetnika, crtež (olovka na papiru) / artist's book, drawing (pencil on paper)
17 cm x 21.5 cm, 14,8 cm x 21 cm
Alem Korkut
Meltdown, 2024.
prostorna instalacija (aluminij, željezo, drvo) / space installation (aluminium, iron, wood)
dimenzije promjenjive / dimensions variable
Jelena Kovačević
Bez naziva, 2023. / Untitled, 2023
kombinirana tehnika (akril na papiru, šivanje) / mixed media (acrylic on paper, sewing)
170 x 140 cm
Zlatko Kozina
Simmetry, that's what counts!, 2024.
akril na papiru / acrylic on paper
146 x 113 cm
Radovan Kunić
Habitat, 2023.
ulje na lanenom platnu / oil on linen canvas
220 x 320 cm
Pei-Han Lin
Land Back, 2024 / Zemlju nazad, 2024.
video, 13'43''
Ivica Malčić
Nikad nisam imao plan B, 2022. / I Never Had a Plan B, 2022
ulje i akril na lesonitu / oil and acrylic on MDF
126 x 100 cm
Toni Meštrović
Iza horizonta, 2024. / Behind the Horizon, 2024
video loop, 2'09'' (jednokanalni, stereo zvuk) / video loop, 2'09'' (single-channel, stereo sound)
PRIZNANJE
Niko Mihaljević
Napusti zdjelu i kreni prema ptici (vraćam se odmah) / katalog, 2024. / Abandon the Bowl and Go Towards the Bird (I'll Be Right Back) / catalog, 2024
Anti-ambijent ceremonijalnih cigareta / izvođenje kataloga s Ivanom Bojanić / Anti-ambient of Ceremonial Cigarettes / performance of the catalog with Ivana Bojanić
Kata Mijatović
Iščezla riječ, 2024. / Disappearing Word, 2024
performativna intervencija/instalacija / performative intervention/installation
#nevidljive, 2023. – 2024. / #invisibleones, 2023 – 2024
galerijske interaktivne instalacije, online Instagram profil #nevidljive u real time vezi s interaktivnom instalacijom / gallery interactive installations, online Instagram profile #invisible in real-time connection with the interactive installation
Francesco Paolucci
Senza Nome (The Nameless), 2022 / Senza Nome (Bezimeni), 2022.
video, 30'00''
Zoran Pavelić
Final Product, 2023-2024, 2024.
zidna instalacija / wall-mounted installation
dimenzije promjenjive / dimensions variable
EX AEQUO
Viktor Popović
Bez naziva (Arhiv Muzej likovnih umjetnosti), 2024. / Untitled (Archives of the Fine Arts Museum), 2024
4 inkjet UV ispisa na platnu montirani u dva dvostrana aluminijska lightboxa, 4 korištena muzejska postamenta, 2 zatezne trake / 4 inkjet UV prints on canvas mounted in two double-sided aluminum lightboxes, 4 used museum pedestals, 2 tensioning straps
dimenzija svakog ispisa 100 x 75 cm; dimenzija svakog lightboxa 100 x 75 x 12 cm / dimensions of each print: 100 x 75 cm; dimensions of each lightbox: 100 x 75 x 12 cm
PRIZNANJE
Josip Pratnemer
Špijunka, 2022. / Peephole, 2022
kombinirana tehnika / mixed media
65 x 35 x 13 mm
Marina Rajšić
Pauzirane čestice Lipe, 2022. / Suspended Lipa Particles, 2022
skulptura (izomalt, mljeveni prah listova lipe) / sculpture (isomalt, ground linden leaf powder)
12 x 12 x 11,5 cm
Jasenko Rasol
Migrantska ruta, 2022.-2024. / Migrant Route, 2022-2024
foto/video/audio instalacija / photo/video/audio installation
Nenad Roban
Točka nestajanja, 2024. / Vanishing Point, 2024
assemblage pronađenih fotografija nepoznate autorice ili autora, kombinirana tehnika / assemblage of found photographs by an unknown artist, mixed media
39,3 x 48,7 cm
NAGRADA VLASTIMIR KUSIK
Igor Ruf
Bernardi u mirovini, 2022. / Bernardi in Retirement, 2022
kombinirana tehnika (furnirani mdf, Bernardo Bernardi fotelja, elektromotor, gumena loptica, štap za pecanje, kontaktni mikrofon, ozvučenje) / mixed media (veneered MDF, Bernardo Bernardi arnchair, electric motor, rubber ball, fishing rod, contact microphone, sound system)
fotelja 70 x 70 x 60 cm; furnirani objekt 30 x 110 x 80 cm / armchair70 x 70 x 60 cm; veneered object 30 x 110 x 80 cm
GRAND PRIX
Neli Ružić
Disati zajedno (mjerenje kozmosa), 2023. / Breathing Together (Measuring the Cosmos), 2023
multikanalna video-zvučna instalacija / multichannel video-sound installation
Bojan Stojčić
Seeking for a Person, 2015 - …
intervencija u javni prostor / public intervention
Damir Sobota
Linije u prostoru 3, 2024. / Lines in Space 3, 2024
čelični nosač, magneti, offset ploče / steel support, magnets, offset plates
210 x 70 x 70 cm
Marijana Stanić
Prolazi, 2022. / Passages, 2022
audio instalacija / audio installation
dimenzije promjenjive / dimensions variable
PRIZNANJE
Krunoslav Stipešević
Crtež iz glave, 2024 / Drawing from Memory, 2024
ljepilo i vlas kose / glue and human hair
dimenzije promjenjive / dimensions variable
Mare Šuljak
Evanescence, 2023.
video 3'32'' (experimental animated film; stop animation, 2D) / Vvdeo 3'32'' (experimental animated film; stop animation, 2D)
Scenarij, režija, montaža, fotografija / Screenplay, direction, editing, photography: Mare Šuljak
Zvuk/glazba / Sound/music: Jeronim Jandrić
Produkcija / Production: Kinoklub Zagreb
Nataša Takač
13.83, 2024.
voštani pastel / wax pastel
300 x 430 cm
Sunčanica Tuk
Bez naziva, 2024. / Untitled, 2024
akril, pijesak, platno / acrylic, sand, canvas
50 x 150 cm
Anabel Zanze
Slovokracija, 2022. / Letterocracy, 2022
ulje na platnu / oil on canvas
150 x 150 cm
Ines Matijević Cakić
Topografija međuprostora, 2024. / Topography of the Interspace, 2024
rastezljiva gumica, omče za zid, zvučnici, nosač zvuka / elastic band, wall anchors, sound recording medium
dimenzije promjenjive / dimensions variable
Vladimir Novak
In Visible, 2023.
kinetička svjetlosna instalacija (inox, staklo, deionizirana voda, crijeva, dvosmjerna pumpa, elektromagnetski ventili, mikrokontroler) / kinetic light installation (stainless steel, glass, deionized water, tubing, bi-directional pump, solenoid valves, microcontroller)
dimenzije promjenjive / dimensions variable
Predrag Pavić
The Work is Nothing, All is Work, 2024.
plakat (trikloretilen xerox transfer), online time-lapse video / poster (trichloroethylene Xerox transfer)
94 x 70 cm, dimenzije promjenjive / 94 x 70 cm, dimensions variable